Sklep Modelarski

modele drewniane żaglowców

akcesoria szkutnicze materiały modelarskie

Zadzwoń do nas: 730 719 726

Poradnik

Budowa modelu drewnianego z zestawu

Budowa modelu żaglowca z zestawu podlega kilku uniwersalnym zasadom, jednak poszczególni producenci proponują rozwiązania budowy modelu nieznacznie różniące się od siebie. W niniejszym mini-poradniku staraliśmy się przedstawić rozwiązania typowe dla firm OcCre i Mamoli.

Materiały modelarskie:

Narzędzia potrzebne do budowy modelu drewnianego:

Poszczególne etapy budowy modelu żaglowca z drewna:



 

Materiały modelarskie: 


Kleje modelarskie

Do sklejenia modelu potrzebnych jest kilka rodzajów kleju. Poniżej znajduje się opis podstawowych klejów stosowanych przy składaniu żaglowców:

  • Klej szybkoschnący do drewna (np. Rakoll Express D3, UHU Coll) należy stosować do elementów które trudno przykleić i jednocześnie spoina musi szybko wyschnąć. W praktyce klej ten jest podstawowym klejem w modelarstwie szkutniczym i nadaje się do łączenia wszystkich elementów drewnianych, począwszy od części szkieletu, a na omasztowaniu kończąc.

  • Biały klej do drewna (klej stolarski typu Wikol) ze względu na długi czas wiązania, stosowany jest do tych części, które nie są podatne na przesunięcia i deformacje podczas wysychania kleju. Używany jest głównie do wzmacniania sklejonych już elementów szkieletu czy listewek poszycia. Po rozcieńczeniu z wodą, klejem tym można również profilować kształt żagli i ułożenie lin. 

  • Cyjanoakrylowy klej kontaktowy (typu Bond, Superglue, Kropelka) należy stosować do bardzo trudnych połączeń, w których czas schnięcia musi być ekstremalnie krótki. Klej ten niezbędny jest do łączenia części plastikowych i metalowych z drewnem oraz bardzo małych elementów. W praktyce używany jest przy doklejaniu drugiej warstwy poszycia kadłuba oraz małych drobiazgów z wyposażenia kadłuba. W celu ułatwienia sobie pracy, klej występuje w trzech gęstościach. 

Przed rozpoczęciem budowy modelu warto przeprowadzić kilka prób klejenia powyższymi preparatami na niepotrzebnych skrawkach drewna, metalu i plastiku. Dzięki temu poznamy praktyczne właściwości poszczególnych spoiw.

 



Narzędzia modelarskie:

Do budowy prostego i średnio zaawansowanego modelu z zestawu nie potrzeba skomplikowanych urządzeń. Podstawowym wyposażeniem warsztatu będą narzędzia do obróbki drewna. Ze względu na zastosowanie można podzielić je na kilka grup:


Cięcie

Podstawowym narzędziem do przecinania miękkich i cienkich listewek jest nóż segmentowy. W praktyce wystarcza całkowicie nóż o najwęższym ostrzu (np. 9mm). Dzięki niemu możemy precyzyjnie przycinać deski pokładu, listewki poszycia czy elementy omasztowania.

Przy bardziej precyzyjnych pracach warto posłużyć się skalpelem modelarskim. Pozwoli to na operowanie końcówką tnącą w miejscach trudniej dostępnych, ale wymagających jednocześnie dużej precyzji.

Nóż segmentowy z szerokim ostrzem (np. 18mm) będzie niezbędny przy obróbce większych fragmentów. Niektóre firmy produkujące zestawy stosują twardszą sklejkę do budowy szkieletu i tu taki nóż może okazać się niezastąpiony. Narzędzie będzie również pomocne przy zgrubnym obrabianiu masztów i rei.

Ostatnim z przydatnych narzędzi do cięcia drewna jest piła modelarska, która z powodzeniem poradzi sobie z twardszymi i grubszymi listewkami np. z drewna orzechowego.

 

Wiercenie

Im większy model tym więcej otworów o bardziej zróżnicowanych średnicach trzeba będzie nawiercić. Na tym etapie warto mieć na wyposażeniu warsztatu wiertła o rożnych średnicach (np. 0,5, 1,0, 1,5 mm). Do wiercenia otworów potrzebna będzie też oprawa do tych wierteł w postaci mini wiertarki napędzanej ręcznie. W ograniczonym stopniu do mocowania wierteł można użyć ołówków z regulowanym zaciskiem. Oczywiście jeśli już dysponujemy mini wiertarką elektryczną z odpowiednio przystosowaną głowicą to taki zestaw w zupełności wystarczy.

 

Szlifowanie

Zaraz po cięciu i wierceniu, szlifowanie jest najczęściej wykonywaną czynnością podczas budowy modelu żaglowca. Im precyzyjniej będziemy posługiwać się narzędziami tnącymi, tym mniej szlifowania nam pozostanie. Przy tej czynności niezbędne będą papiery ścierne o różnej gradacji oraz klocek w którym będzie można go przytrzymać. Przy obróbce i profilowaniu niewielkich lub trudno dostępnych elementów przydatne będą również pilniki igiełkowe.

 

Malowanie

Dla wielu jest to jeden z przyjemniejszych etapów budowy modelu. Drewno ma zazwyczaj właściwość dobrego przyjmowania powłok malarskich. Aby praca była łatwa i przyjemna polecamy zaopatrzyć się w pędzle o różnych końcówkach i różnej gradacji. Cienkie pędzle o przekroju okrągłym, tzw. retuszerskie, dobrze sprawdzają się przy malowaniu niewielkich detali. Duże powierzchnie, w tym dno modelu, warto malować pędzlami płaskimi. Przy tej czynności warto posiłkować się taśmami malarskimi.

 

Pozostałe narzędzia:

Młotek. Potrzebny przy wbijaniu gwoździ, głównie przy układaniu poszycia listewkowego. Wagomiar obucha oscylujący w granicach 30-60 gram w zupełności wystarcza.

Wbijak gwoździ. Urządzenie to pozwala na łatwiejsze umieszczenie gwoździa w odpowiednim miejscu. Dzięki prowadnicy wbijany gwóźdź nie zejdzie z toru i zostanie wciśnięty w odpowiedni punkt.

Podstawka montażowa (Stocznia modelarska). Ułatwia pracę już na samym początku budowy żaglowca. Umocowana w niej wodnica (kil) pozwala skupić się na równym ułożeniu wręgów, pokładu oraz innych elementów szkieletu.

Ołówek. Im bardziej precyzyjny tym lepiej. Popularny ołówek automatyczny o średnicy 0,5mm powinien w zupełności wystarczyć do przeniesienia szablonu żagla na płótno, wyrysowanie gwoździ na deskach pokładu czy naniesienia długości na maszty.

Kombinerki. Niewielkie rozmiary i precyzyjny chwyt to pożądane cechy tego narzędzia. Przydatne przy formowaniu wszelkiego rodzaju elementów metalowych takich jak np. okucia steru, relingi czy podwięzie burtowe (wantowniki).

Pęseta. Niezastąpiona przy bardzo delikatnych pracach nad olinowaniem czy wyposażeniem pokładu.

Mata podkładowa. Nie jest konieczna jeśli stół na którym pracujemy przeznaczony jest w niedługim czasie do wyrzucenia. Mata oszczędza meble, ale pozwala także lepiej przytrzymać obrabiany materiał.

Ścisk modelarski. W dobie klejów szybkoschnących konieczność korzystania z tego narzędzia została ograniczona. Używany jest głównie przy montażu elementów szkieletu.

Trzecia ręka. Narzędzie pomocne zwłaszcza przy lutowaniu, ale nie tylko. Ułatwia np. malowanie drobnych, nie przyklejonych do kadłuba modelu elementów oraz obróbkę niewielkich detali.





Poszczególne etapy budowy modelu żaglowca drewnianego:

Szkielet

Budowę szkieletu rozpoczynamy od przygotowania jego poszczególnych elementów. Części składowe szkieletu są całkowicie wycięte ze sklejki lub trzymają się w ramkach jedynie za pomocą cienkich „mostków”. Przed wyjęciem wręgów z ramek należy pamiętać o ich wcześniejszym ponumerowaniu za pomocą ołówka zgodnie z załączonym do zestawu szablonem. W następnej kolejności wręgi należy spasować z podłużnicą i sprawdzić czy nie są wypaczone. Elementy te powinny być ułożone dokładnie prostopadle do wodnicy. Jest to bardzo ważne dla zachowania symetrii modelu. Górne krańce wręgów powinny być w jednej linii z krańcem wzdłużnicy, tak aby pokład przyklejony w późniejszych etapach przylegał równo do wszystkich elementów szkieletu.   

Aby ułatwić sobie pracę, można wykonać wcześniej mini-stocznię. Do jej wykonania posłużą dwie listewki przytwierdzone równolegle do idealnie płaskiej deski. Odstęp pomiędzy listewkami musi być równy szerokości wodnicy. Długość listewek powinna być trochę większa od długości samej wodnicy, a ich wysokość nie powinna przekraczać kilku milimetrów, tak aby wszystkie wręgi mogły być umieszczone w swoich szczelinach. Dobrze spasowany szkielet należy skleić ze sobą za pomocą szybkoschnącego białego kleju.

Do szkieletu należy przykleić również wszelkie wsporniki i wzmocnienia. W celu prawidłowego ułożenia wręgów można wspomóc się różnego rodzaju ściskami. Niektóre firmy stosują bardziej miękką sklejkę, aby ich obróbka była w późniejszych etapach łatwiejsza zwłaszcza podczas układania poszycia. W tym przypadku wręgi rozmieszczone są w niewielkich odległościach, aby zachować sztywność konstrukcji.

Z kolei twarda sklejka przyczyni się do powstania sztywniejszego kadłuba, ale jej obróbka będzie bardziej problematyczna. Na samym końcu łącznia szkieletu można poprawić zwykłym klejem stolarskim typu "Wikol" w celu wzmocnienia konstrukcji.

 

Pokłady

W zależności od producenta zestawu, pokład należy pokryć listewkami przed jego przyklejeniem do kadłuba (OcCre), lub dopiero w momencie, gdy pokład będzie już osadzony na szkielecie (Mamoli). Listewki mają na celu imitację deskowania i najlepiej układać  je od osi symetrii pokładu i postępować w kierunku jego krańców. Istnieje kilka technik wykonania desek pokładu. W najprostszej postaci przyklejone listewki należy „poprzecinać” ołówkiem tak, aby długość desek była odpowiednio proporcjonalna. Za pomocą ołówka i linijki można także wykonać imitację uszczelnień między deskami, które w rzeczywistości wykonane były zazwyczaj z konopi impregnowanych smołą. 

Jeśli decydujemy się wykonać poszycie przed przyklejeniem pokładu do szkieletu, należy pamiętać aby listewki wystające ponad obrys pokładu odciąć nożykiem. Tak przygotowane pokłady należy przykleić do wcześniej sklejonego szkieletu. Pokład powinien na całej długości przylegać do wzdłużnicy i wręgów. 

W przypadku gdy przyklejamy pokład do szkieletu bez wykonanego na nim poszycia listewkami, możemy posłużyć się gwoździami dla lepszego zamocowania elementu. Gwoździe mają na celu przytwierdzenie pokładu na szkielecie i po wyschnięciu kleju należy je wyjąć, albo zeszlifować. Pokład zostanie pokryty listewkami w późniejszych etapach budowy modelu. 

Na tym etapie warto też przeszlifować wręgi w taki sposób, aby można było w przyszłości ułożyć listewki poszycia. Przy tej czynności należy zwrócić baczną uwagę na wypustki znajdujące się po bokach (dotyczy to tylko niektórych modeli), które posłużą do zamocowania sklejkowych burt.

Poszycie listewkowe >w budowie<

 



Serwis stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania Serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji Serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.